Pageviews past week

Thursday, January 21, 2016

Addin Wa Siasah - sikap Bani Israel yg patut kita hindari

Catatan hj Naza
Sharing is caring...

..... semoga wujud fiqrah yang baru dan jitu. Sama sama bangkit merubah nasib dan masa depan Islam bukan sekadar menunggu sepeti yang dibjanjikan

PART 1...
Catatan Kuliah Subuh Pagi Ahad
Oleh : Ustaz abdul muiz
Addin wa siasah
Yusuf Qardawi.

Pertama tamanya dan selama lamanya, marilah kita sama2 merafaqkan kesyukuran kpd Allah. Moga segala ilmu yg di perolehi di amalkan hanya keranaNya. Moga membantu kita di dunia fana, barzakh dan akhirat.

Memahami "Yahudi" Bani Israil, Anak Keturunan Nabi Ya'qub a.s dan analysis sifat yahudi yang ada pada umat islam.

Di petik dari Al Baqarah (Sapi Betina) ayat 47:

"Hai Bani Israil, INGATLAH akan nikmat-Ku yang telah Aku anugerahkan kepadamu dan (ingatlah pula) bahwasanya Aku telah melebihkan kamu atas segala umat"..

BANI ISRAIL, UMAT YANG "TELAH DILEBIHKAN" tapi KEMUDIAN MENJADI "TAK TAHU DIRI",
" KERAS KEPALA", "INGKAR JANJI", "SOMBONG" DAN "BERPALING"

Sinopsis..surah albaqarah. Dialog nabi musa dan bani israel. Surah al isra' juga dikenali sebagai surah bani israel. Bani bermaksud anak beranak dan israel bermaksud nabi yaakub. Tapi kini jadilah mereka, anak beranak nabi yaakub yang  derhaka. Golongan suci di pilih Allah , pemimpin yg berjaya. Sofiullah..ini adalah antara punca mereka sombong diri.

Menceritakan tentang kisah bani israel seperti yang ada dlm alquran dan mengaitkankanya dgn tindak tanduk kaum bani israel ini dan di bandingkan dgn mereka yang ada sekarang.

Sesungguhnya Allah tlh muliakan bani isreal dr yang lain, rujuk ayat ayat dlm  alquran dan banyak Allah limpahkan nikmat dan kehebatan kpd mereka. Ramai rasul dan nabi dr golongan ini. Malah mereka ini cerdik.

Bani israel beranggapan manusia  dan insan hanyalah mereka dan bangsa lain adalah binatang. Bila di tanya kenapa bangsa lain ada yang manusia, mereka mengatakan bahawasanya manusia lain adalah asalnya binatang. Tetapi Allah menukar mereka ini menjadi manusia utk memudahkan komunikasi antara tuan ( bani israel) dan hamba ( bangsa lain). Maka tercetuslah teori evolusi dan darwin.

Sesungguhnya golongan yahudi sentiasa di laknat dalam bacaan solat kita...dihujung alfatihah.

Jgn pula kita menjadi golongan yahudi tanpa di sedari kerana kita tidak faham siapa yahudi.

Allah utuskan nabi pd kaum israel dan mereka tahu nabi dan rasul itu betul. Tapi mereka menidakannya. Mereka ini mengikut nafsu jahat mereka kerana nabi dan rasul menetap peraturan2 yg bertentangan dgn cara hidup mereka. Kata mereka "Sikit sikit tak boleh" itulah ungkapan bani israel yang terbawa2 sehingga ada pula di dlm setengah setengah masyarakat islam kini. Akhirnya mereka membunuh nabi walaupun pada awalnya mereka berbangga menjadi ahli nabi dan rasul tersebut.

Apakah kalau setiap kali dtg nabi dan rasul yg x kena dgn hawa nafsu kamu maka kamu bunuh para nabi.

Jadi dikaitkan dgn keadaan sekarang, tidak hairanlah kalau yahudi kini membunuh org2 islam kerana nabi mereka pun mereka bunuh.

Setiap kali nabi di bunuh, Allah akan turunkan nabi yang lain.

Sehingga nabi isa sendiri pun di komplotkan utk di bunuh.

Sejarah yahudi di jajah lebih lama dr sejarah mereka menjajah. Mereka menjulang nabi yg menang dan hebat spt  nabi daud dan nabi sulaiman. Nabi yg lemah dan  tidak hebat mereka pelekeh.

Nota part 1 tamat di sini..bersambung di part2 nanti.

In syaa allah... jadikan ini satu rangsangan utk kita bangkit sebagai umat yang terbaik.

Wassalam
...ncs...

Sambungan

PART 2
Catatan Kuliah Subuh Pagi Ahad
Oleh : Ustaz abdul muiz
Addin wa siasah
Yusuf Qardawi.

Selepas kewafatan nabi sulaiman, tampuk  pemerintahan sepatutnya di serahkan kpd anaknya Rohbuam. Tapi geng yahudi bertemu dgn anak nabi Sulaiman ini dan memberi syarat utk tidak melaksanakan syariat jika ingin meraih sokongan mereka. Sedangkan, pada masa nabi sulaiman memerintah, syariat di jalankan tapi mereka tidak berani kedepan membantah kerana nabi Sulaiman terlalu kuat. Akhirnya, kaum yahudi terpecah dua kpd yahuza ( mengikut anak nabi sulaiman) dan israel ( mengikut bani israel).

Akhirnya, mereka menjadi lemah dan di jajah. Antara yg pernah menguasai yahudi adalah firaun ( arab qibti). Selepas kemenangan dgn nabi musa, meraka di bawa utk berperang membebaskan palestine dgn Golongan jabbarin tapi mereka tidak mahu dan lebih suka menjadi pemerhati. Akhirnya mereka di lemahkan oleh Allah dan disesatkan selama 40 tahun.  Inilah satu perangai yg ada pada kaum yahudi pada waktu yaitu  suka menjadi pemerhati dan tidak mahu berjuang sehingga mereka menjadi lemah. Kini sikap seperti ini  (sekadar mejadi pemerhati dalam perjuangan Islam) di warisi oleh ramai orang islam. Kerana itulah, islam pula  di jajah sekarang kerana ramai sangat yg sekadar hanya  menjadi pemerhati kepada mereka yg berjuang utk memegakkan islam.

Kaum israel sentiasa memohon nabi yg baru dgn harapan nabi yg baru ini akan membela nasib mereka. Yang terakhirnya adalah nabi isa. Tapi mereka kecewa bila nabi isa hanyalah tukang kayu bukan spt nabi sulaiman seorang raja pemilik empayar. Nabi isa banyak melakukan proses tarbiah yg akhirnya membosankan kaum yahudi. Kerana pada waktu itu, yahudi lebih fokus pada untuk mengalahkan rom. Sedangkan Allah turunkan nabi isa utk perbetulkan fiqrah yahudi supaya jangan jadi jahat seperti kaum rom..ini motif isa diturunkan. Tapi mereka serabut dgn nabi isa yg sering berdakwah pd jalan kebenaran. Akhirnya mereka "bunuh" nabi isa. Selepas pembunuhan ini (yg berlaku pada orang lain bukan isa ini), Allah hentikan penghantaran nabi selama 620 tahun. Dalam tempoh itulah, yahudi tercari cari dan  berbuat kajian , siapakah ahmad ..nabi akhir zaman spt yg di sebut oleh nabi isa dan dalam kitab mereka. Akhirnya mereka ini di gelar ahli kitab kerana banyak mengkaji kitab. Mereka ini hanya banyak belajar kitab tetapi tiada ilmu. Kalau mereka ada ilmu mereka akan pilih kebenaran.

Selepas kajian ini, mereka akhir mendapati akan ada satu  kemenangan akhir zaman di bawah islam dan nabi akhir zaman akan menetap di madinah. Lalu mereka berpindah ke madinah utk itu. Lihatlah betapa mereka tahu dan percaya malah yakin tentang nabi akhir zaman.

Tetapi,  selepas kehadiran nabi muhamad mereka kecewa kerana..

1. Nabi akhir zaman yg hebat ini adalah bukan dr kaum israel tapi dr bangsa Arab. Ini berlawanan dgn doktrin mereka bangsa lain asalnya adalah binatang. Macamana kaum dr binatang dan kaum yg lebih rendah dr mereka menjadi nabi hebat di akhir zaman.
2. Nabi akhir zaman ini mereka sangkakan "sporting" dan boleh ikut kehendak mereka tapi nabi akhir zaman juga sama spt nabi dulu malah... sidiq, amanah, tabligh dan fatonah.

Masaalahnya yahudi ni, bila di tanya ketulenan dalam kitab , mereka berkata nabi muhammad adalah benar.

Akhirnya yahudi tidak beriman dgn nabi muhammad walaupun meraka tahu kebenarannya. Inilah dasar keegoan mereka sehingga ke hari ini.

Banyak sifat sifat yahudi dulu yang kini di amalkan oleh org islam pula. Inilah akhirnya membawa kpd kelemahan islam. Kita tidak sedar yg kita terikut dgn fiqrah yahudi dulu.

Dari Abu Sa‘id Al Khudri, ia berkata: “Rasululah bersabda: ‘Sungguh kalian akan mengikuti jejak umat-umat sebelum kalian, sejengkal demi sejengkal, sehingga kalau mereka masuk ke dalam lubang biawak, niscaya kalianpun akan masuk ke dalamnya.’ Mereka (para sahabat) bertanya: ‘Wahai Rasulullah, apakah kaum Yahudi dan Nasrani?’ Sabda beliau: “Siapa lagi.”  Bukhari dan Muslim

Kesimpulannya ...terlalu banyak sifat sifat bani israel yang di peluk dan di amalkan oleh org islam sendiri tanpa di sedari sehingga membawa kpd kelemahan islam.

Analogy manusia menolak undang2 Allah ada dlm surah al baqarah. Inilah yg berlaku pd masyarakat islam sendiri kini.

Sepertimana, Kisah penyembelihan lembu..cari dan gali dan fikirkan.  Nabi musa menyuruh kaum israel menyembelih lembu utk menyelesaikan masaalah  pembunuhan pada waktu itu. Dan itulah syariatnya masa itu. Tapi, geng yahudi terlalu banyak persoalan teknikal di kemukan, sedangkan itu adalah arahan dr seorang nabi. Akhirnya mereka ikut sembah lembu tersebut dan mejadi kuffur pada Allah. Cuba bandingkan dgn usaha usaha menjakankan syariat islam kini, byk persoalan teknikal di kemukan. Sehingga akhirnya akur dgn undang undang barat.

Nota tamat di sini......

Semoga kita dapat "melihat" sedikit contoh sifat sifat yahudi yang perlu kita hindari dari perbahasan oleh ustaz muiz dlm part 1 dan part 2. .kerana sikap ini lah yang memjadi punca pada kelemahan islam itu sendiri..

Ayuh ..jom.. bersegeralah mentaati Allah dan RasulNya berdasarkan pada Al Quran dan Assunnah... berdoa dan berjuanglah bersama saf kepimpinan yg  berjuang demi Islam.. jangan lupa, Allah melihat pada usaha kita, penetapan kejayaan adalah milikNya.

Maaf... yang selepas nota ni kata kata satu sen saya..

wassalam
..ncs..

No comments:

Post a Comment